Sundhedspædagogik i socialfaglig praksis

Er du optaget af at styrke trivsel, mestring og udvikling hos borgere med udviklingshandicap og/eller psykiske lidelser? Og vil du have nye metoder til at fremme den mentale sundhed og forebygge sygdom hos målgruppen? Så er dette forløb for dig. Få den nyeste viden og metoder til at skabe sundhedsfremmende forandringer i din pædagogiske praksis. 

Peter Thybo - underviser på Sundhedspædagogik i socialfaglig praksis. Peter holder en model op ad hjernen i en undervisningssituation.

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Borgere med udviklingshandicap samt borgere i psykiatrien lever i gennemsnit 20 år kortere end den øvrige befolkning, og deres liv er ofte præget af livsstilssygdomme i tillæg til deres handicap eller psykiske lidelse. 

Denne ulighed i sundhed er ikke en uundgåelig konsekvens – den kan også skyldes strukturelle, sociale og sundhedsmæssige faktorer. Faktorer, vi som fagprofessionelle kan påvirke gennem sundhedsfremmende, forebyggende og helhedsorienterede indsatser. Derfor har vi brug for fagprofessionelle, der kan koble sundhedspædagogik med socialfaglig praksis og skabe målrettede indsatser, der gør en reel forskel for borgernes sundhed og trivsel. 

Dit personlige udbytte 

På forløbet får du dybdegående indsigt i de komplekse sociale og sundhedsmæssige problemstillinger, som borgere med udviklingshandicap ofte lever med, og du får stærke færdigheder i at arbejde trivsels- og sundhedsfremmende med udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse. 

På forløbet bliver du klædt på til at: 

  • Styrke borgerens trivsel og sundhed med afsæt i egne ressourcer og selvbestemmelse 
  • Arbejde med beskyttende faktorer for sundhed og trivsel i socialfaglig kontekst 
  • Skabe et fælles sprog og forståelse for sundhed, trivsel og mestring 
  • Forebygge og identificere sundhedsproblematikker hos målgruppen 
  • Navigere mellem sundhedsloven og serviceloven og deres betydning i praksis 
  • Bruge konkrete metoder og modeller i en helhedsorienteret praksis 
  • Inddrage og dele din viden med kolleger, så I sammen kan arbejde helhedsorienteret med sundhedsfaglige indsatser i det sociale område 

Gevinsten for din arbejdsplads

Når du har gennemført forløbet, vil du have et skærpet blik for sundhedspædagogik i socialfaglig praksis. Du vil kunne omsætte ny viden og metoder til konkrete sundhedsfremmende og forebyggende indsatser, der styrker borgernes trivsel, mestring og udvikling. Med dine nye kompetencer vil du ikke kun løfte kvaliteten af den pædagogiske praksis, men også bidrage til en mere helhedsorienteret indsats på din arbejdsplads. 

Mere information

  • Jvf. Vf28: ‘Sundhed på socialområdet’ i studieordningen.

    På forløbet vil du blive introduceret til relevante teoretiske tilgange inden for socialt arbejde, med særligt fokus på sundhedspædagogikken i arbejdet med borgere med nedsat funktionsevne i form af fx udviklingshandicap og/eller psykiske lidelser.  

    Du vil udvide din faglige værktøjskasse med metoder, der kan implementeres direkte i dit arbejde med sundhedsfremmende og forebyggende indsatser samt strategier, der understøtter borgerens trivsel og udvikling. 

    Du får indsigt i, og arbejder med: 

    • Den social- og sundhedsfaglige kompleksitet for borgeren 
    • Lovgivning som metode for det sundhedsfaglige og socialfaglige arbejde 
    • Det Dobbelte KRAM – om sundhed og trivsel i et salutogent perspektiv 
    • ABC for mental sundhed og aktør-strukturmodel 
    • Relationsdidaktik som styringsredskab for sundhedspædagogiske indsatser i praksis 
    • De 12 sygeplejefaglige problemområder 
    • Observation og dokumentation 
    • Institutionelle og kulturelle påvirkninger af den sundhedspædagogiske praksis 
  • Undervisningen veksler mellem præsentation af teorier og metoder og din egen afprøvning af samme. Du skal derfor være forberedt på at deltage i et aktionslæringsforløb udover undervisningen på campus.

    Aktionslæringen foregår både i dit daglige arbejde, hvor du arbejder med det, du har lært fra undervisningen, samt i form af møder i små aktionsgrupper. Du skal forvente cirka 10 timers mødeaktivitet i gruppen ud over undervisningen og den nødvendige forberedelse. Møderne i aktionsgrupperne finder sted mellem undervisningsblokkene, og mødetiderne planlægges af gruppen. Du skal regne med ca. 2 timer pr. møde. 

    Der lægges stor vægt på, at du inddrager dine egne erfaringer fra praksis, så undervisningen tager udgangspunkt i de situationer, du møder i dit daglige arbejde. 

      
  • Forløbet afsluttes med en mundtlig eksamen baseret på et mindre skriftligt oplæg. 

  • Forløbet er særligt målrettet dig, der arbejder med borgere med udviklingshandicap og andre diagnoser inden for det sociale område - det gælder både børn, unge, voksne og ældre. Du kan også arbejde i psykiatrien.

    Måske er du ansat i aktivitets- og botilbud, eller måske yder du bostøtte i borgerens eget hjem. Du kan fx være pædagog, lærer, sygeplejerske, social- og sundhedsassistent, ergoterapeut, fysioterapeut eller have en tilsvarende faglig baggrund.

     
  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • Du kan i perioden 2024-2028 søge om tilskud fra Social- og Boligstyrelsen til udvalgte efteruddannelser på det specialiserede socialområde. Tjek mulighederne for tilskud fra Social- og Boligstyrelsen  
    • En anden måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 

    Få overblik over alle dine muligheder for økonomisk tilskud og støtte: Tilskud til efteruddannelse.

  • Du kan tage forløbet “Sundhedspædagogik i socialfaglig praksis” som et enkeltstående diplomforløb, eller du kan tage det som del af en hel diplomuddannelse, fx Den sociale diplomuddannelse

Kontakt

hebn
lenn